سامانه نفیس (نرم افزار فرایندهای یکپارچه سوییچ)
دلیل اصلی توسعهی سیستمهایی مانند نفیس در اکوسیستم بانکی دنیا، جذب مشتریان جدید، ایجاد جذابیت برای خرید و ارایهی خدمات خاص به مشتریان خاص میباشد. سامانهی نفیس با نگاهی هوشمندانه به تحولات حوزهی پرداخت در دنیا و نیاز داخلی طراحی و تولید شده است و مهمترین ویژگی آن سرعت در تولید و انطباق با نیاز مشتریان میباشد. بنابراین نفیس یک محصول خاص برای یک مدل خاص خدمت نیست، بلکه محصولی است که علاوه بر داشتن انواع خدمات، همواره آمادگی تولید و ارایهی مدلهای جدید خدمت را نیز دارد.
این سامانه یک درگاه پرداخت Omni Channel میباشد که جهت سرویسدهی به سازمانها، مؤسسات، بانکها، پذیرندگان خاص و زیرمجموعههای وابسته به آنها طراحی و تولید گردیده است. سامانه نفیس همراستا با رشد و توسعه دانش ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در فنآواکارت به منظور ارائه خدمات ویژه به مشتریان سازمانی در مدل B2B و یا B2G از مرحله طراحی محصول و خدمت تا ارائه آن به بازارهای ویژه توسعه یافته است. وظیفه اصلی نفیس تبدیل نیازهای در حال تغییر مشتریان به فرصتهای سودآوری برای آنها است. شایان ذکر است در تولید این سامانه، کلیه استانداردهای بانک مرکزی(شاپرک) و استانداردهای PCIDSS و PCIPTS رعایت شده است.
برخی از قابلیت های نفیس
- کشف فرصتهای جدید و ارزیابی آنها
- بررسی نیازمندیهای مشتریان
- برقراری ارتباط بین انتظارات مشتری و طراحی محصول
- حصول اطمینان از تأمین به موقع و دقیق خواستههای مشتریان
- حصول اطمینان از ارائه خدمات پس از فروش صحیح
- رضایت سنجی مشتریان
- جمعآوری ایدههای مشتریان جهت بهبود کسب و کار برای محصولات و خدمات آتی شرکت

خدمات قابل ارائه در سامانه نفیس
از جمله این سرویسها میتوان به سرویس خرید شاپرکی، انواع سرویس تخفیف، سرویس اقساطی، سرویس اعتباری، سرویس بن ریالی، سرویس سبد کالای دولت، سرویس درگاه اینترنتی، کارت سفر، باشگاه مشتریان و … اشاره کرد. این سامانه شامل زیر سیستمهای مدیریت پذیرندگان، مدیریت دارندگان، انبارداری، مدیریت کارت، مدیریت کاربران، زیر سیستم حسابداری، گزارشات مدیریتی و … میباشد.
سرویس اعتباری
یکی از تسهیلاتی که در قالب کارت به دارندگان کارت اعطا میشود، خرید اعتباری است. در این سرویس هر یک از موسسات برای کارکنان خود با توجه به میزان خالص دریافتی و با در نظر گرفتن بخش نامهها و قوانین مربوطه در آن سازمان، میزان اعتباری را در نظر میگیرند. در واقع کارت خرید اعتباری، نوعی کارت پرداخت است که اعتبار آن توسط سازمان مربوطه تامین میشود و دارندگان آن میتوانند با کارت خود از تمامی مراکز فروش کالا و خدمات در سراسر کشور و از طریق پایانههای فروش، کالا و خدمات خود را تامین نمایند.
سرویس اقساطی
طبق تعریف، فروش اقساطی عبارتست از واگذاری عین به بهای معلوم به غیر به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت گردد. دارنده کارت میتواند کالایی را خریداری نماید به شرطی که قیمت آن همراه با سود مورد نظر پذیرنده، به مبالغ معین و در سررسیدهای مشخص به وی پرداخت گردد.
سرویس تخفیف
این سرویس به واسطه توافقاتی که میان سازمانهای طرف قرداد این مجموعه و پذیرندگان وجود دارد ارائه میگردد که براساس آن پذیرندگان میتوانند به پرسنل سازمانهای طرف قرارداد تخفیفاتی ارائه دهند. این تخفیف میتواند بر روی خرید یا خدماتی که به دارنده داده میشود اعمال گردد. محاسبه مبلغ تخفیف و نحوه تسهیم وجوه بصورت کامل توسط این سیستم صورت میگیرد. کارمزدها با توجه به قرداد فی مابین محاسبه شده و کسر میگردد.
سرویس بن ریالی
این سرویس به منظور واریز وجوه نقد، پاداش یا هدیه به کارت مشتریان در نظر گرفته شده است و عملیات واریز به صورت برخط و برون خط قابل انجام است. یکی از موارد کاربرد بن کارتهای اعطائی به دارندگان، این است که سازمانها میتوانند با توجه به بودجههای تعریف شده، تصمیم به اعطای مبالغ کمک هزینه برای خرید در مراکز پذیرنده کارت نمایند. هر سازمانی میتواند افرادی را که میخواهد به آنها مبلغی در قالب بن پرداخت نماید، در گروهها یا زیر گروههایی مطابق با موقعیتهای سازمانی خود تقسیم بندی نموده و به همراه لیست دریافتکنندهگان بن و مبالغ شارژ به این سازمان اعلام نمایند. پس از واریز وجوه اعلامی، دارنده امکان خرید در مراکز پذیرنده کارت را دارد. دارنده کارت با استفاده از این بن امکان خرید اقلام مشخصی از کالاها را با توجه به توافق با پذیرنده خواهد داشت. مقادیر موجود میتوانند زمان انقضاء داشته باشند. در ضمن مبالغ تحت عنوان بن، به شکل تجمیعی محاسبه میشوند، به این معنی که اگر دارندهای تا اعلام بعدی بنها، مبلغی در حساب خود داشته باشد، مبلغ پیشین محفوظ مانده و مبالغ جدید با مبالغ پیشین به صورت تجمیعی اختصاص مییابد. همچنین سازمان قادر است در آن واحد بیش از یک بن به پرسنل خود اختصاص دهد.
سرویس کالابرگ
سازمانها به منظور اعطای یارانه غیر نقدی و یا ارزاق اهدایی در مناسبتها به کارکنان خود میتوانند با اختصاص کد به یک کالا یا سبدی از کالا و همچنین مشخص نمودن پذیرنده و یا شهر/استانی خاص اقلام مورد نظر خود را بدون دریافت وجه و یا با دریافت وجه یارانهای به کارکنان خود تحویل نمایند. مدیریت کالا، کد کالا و محاسبه گردش مالی در این سامانه صورت میگیرد. امکان تعریف دوره، عائله، مدت زمان انقضاء برای کالابرگ/ سبد کالا وجود دارد. این سرویس بصورت برخط و یا برون خط قابل ارائه میباشد.
سرویس سبدکالا
این سرویس همانند سرویس سبدکالا میباشد، با این تفاوت که کالا و خدمات آن از سوی دولت تعیین شده و زیر ساخت فنی لازم برای ارائه خدمت توسط بانک ارائه میگردد.
سرویس کیف پول الکترونیکی
این سرویس برای تسهیل در انجام خریدهای خرد دارندگان کارتهای اعتباری ارائه میگردد. این سرویس بههنگام خرید بهصورت برون خط بوده ولی برای شارژ بصورت برخط میباشد. لذا برای شارژ کیف پول، مشتری میبایست با همراه داشتن کارت بانکی به مراکز طرف قرداد این سازمان مراجعه و نسبت به شارژ کیف پول خود اقدام نماید. مشتری میتواند هنگام استفاده از کیف پول الکترونیکی خود تا سقفی خاص که توسط این شرکت مشخص میگردد بدون رمز و بالای سقف مورد نظر از مکانیزم رمز برای افزایش امنیت تراکنش استفاده نماید. موارد مصرف درنظر گرفته شده برای این کیف دستگاه های کارتخوان، Vending Machine، خرده فروشیها و غیره میباشد.
سرویس کیوسک
کیوسک بانکی، دستگاهی میباشد که در راستای ایجاد پول الکترونیک و عدم وابستگی مردم به پول نقد به وجود آمده است، این دستگاه به غیر از پرداخت پول، کلیه خدمات و سرویسهای بانکی که از طریق دستگاه خودپرداز ارائه میشود را فراهم نموده و برخی از خدمات و سرویسهای جدید را نیز شامل میشود که در ذیل به آنها اشاره میگردد:
- امکان بروزرسانی اطلاعات کارت
- امکان تغییر برنامه کارت
- اعلام موجودی لحظهای کارت و حسابهای مشتری
- ارائه صورتحساب ده گردش آخر حساب
- انتقال وجه کارتی
- تغییر رمز اول و دریافت و تغییر رمز خرید اینترنتی (رمز دوم) کارت اعتباری
- مسدود کردن کارت
- دریافت صورتحساب کارت اعتباری
- پرداخت بدهی کارت اعتباری
- پرداخت اقساط تسهیلات
- مشاهده وضعیت تسهیلات دریافتی
- پرداخت قبوض
- خرید شارژ تلفن همراه
- دریافت پرینت صورت حساب
- جستجو و اطلاع رسانی مراکز خدمات مشتریان
سرویس فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی، وب سایت یا مجموعهای از وبسایتها است که محصولاتی(کالا/خدمات) را در بستر اینترنتی، به کاربرانی منتخب یا عمومی، معرفی کرده و با فراهم آوردن یک سبد خرید آنلاین و درگاه پرداخت الکترونیکی، امکان خرید را برای آنها فراهم میکند و گزینههای متنوعی را نیز برای تحویل کالا و خدمات در اختیار او قرار میدهد.
سرویس درگاه اینترنتی
درگاه اینترنتی یکی از سرویسهایی است که توسط این سیستم ارائه گردیده و ارتباط بین یک فروشنده مجازی طرف قرارداد و سیستم پرداخت موجود در بانک را در بستری امن ایجاد میکند تا مشتری بتواند با ورود اطلاعات حساب خود، مبلغ یک سرویس یا کالا را به حساب فروشنده واریز نموده و خدمت خود را دریافت نماید.
سرویس سبدکالای دولت
این سرویس همانند سرویس سبدکالا میباشد، با این تفاوت که کالا و خدمات آن از سوی دولت تعیین شده و زیر ساخت فنی لازم برای ارائه خدمت توسط بانک ارائه میگردد.
سرویس تسهیلات رفاهی
به منظور پوشش نیازهای رفاهی پرسنل، سازمانها خواستار تعریف حسابی هستند که امکانات متفاوتی را در بستر کارت در اختیار کارکنان خود قرار دهند. این حساب شامل قابلیتهایی به شرح زیر است:
کارت پیش پرداخت: این کارت ها به هیچ حساب بانکی مرتبط نبوده و در دو نوع زیر صادر میشوند:
کارت هدیه: کارت هدیه به عنوان ابزاری بسیار مناسب، ضمن آنکه سهولت لازم را برای هدیه دهنده فراهم مینماید، قدرت انتخاب را نیز به هدیه گیرنده، هدیه میدهد. کارت هدیه با بستهبندیهای ویژه برای مناسبتهای خاص مانند: ازدواج، تولد، اعیاد ملی و مذهبی و … عرضه میگردد. این کارت در واقع همان کارت پیش پرداخت غیر قابل شارژ میباشد.
کارت حمل و نقل عمومی: این کار به منظور پرداخت الکترونیک خدمات شهری میباشد و با توجه به اینکه جمعیت کلانشهرها روز به روز در حال افزایش است، بسیار خوب است که اینگونه کارتها با هدف هوشمندسازی حمل و نقل در کشور ما استفاده گردد. از امکانات جالبی که در این رابطه وجود دارد، این است که کلیه مسافران میتوانند از این سیستم هوشمند استفاده کنند به این ترتیب که کارت را از مراکز تعیین شده تهیه کرده و میتوانند در مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره استفاده نمایند.
کارت خانواده: به مجموعهای از کارتهای نقدی اطلاق میشود که بنا به درخواست سرپرست خانواده برای تکتک اعضای خانواده وی صادر میگردد. کارتهای صادر شده شماره مشتری اختصاصی داشته و همگی متصل به یک حساب واحد میباشند.
کارت سفر: برای پرداخت هزینههای مرتبط با سفر در محل پذیرندگان این کارت در کلیه مراکز گردشگری که پایانه فروش بانک در آنها نصب شده و قبلاً به دارندگان سفر کارت توسط سازمانهای ذیربط آنها اطلاع رسانیشده است، قابل استفاده است.
ماژول امنیتی
کارت هوشمندی است که از نظر ظاهری شبیه سیم کارت میباشد و معمولا برای نگهداری کلیدهای امنیتی در سمت پایانههای فروشگاهی و یا تولید کلید برای سامانههای صدور کارت امن استفاده میشوند.
کارت وفاداری (Loyalty)
این کارت از طرف پذیرنده یا شرکتی که اقدام به ارایه سیستم وفاداری نموده به مصرف کننده کالا یا خدمات داده میشود. با استفاده از این کارت، دارندگان میتوانند از خدماتی که پذیرنده در اختیار آنها قرار میدهد از قبیل خدمات امتیازدهی، تخفیف، اعطای هدیه در صورت خرید بیش از یک سقف بخصوص و غیره برخوردار شوند.